2,5 milliárdos rekordbírságot szabott ki a GVH, a Booking.com szállásfoglaló portál üzemeltetőjére

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2,5 milliárd forintos bírságot szabott ki a Booking.com online szállásfoglaló portál üzemeltetőjére, egyúttal eltiltotta a holland vállalatot az agresszív értékesítési módszereinek folytatásától.

A Gazdasági Versenyhivatal eljáró versenytanácsa megállapította, hogy a Booking.com B.V. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot tanúsított a magyarországi felhasználóival szemben, hogy többek között megtévesztően hirdette egyes szálláshelyeit ingyenes lemondási lehetőséggel, valamint agresszív, pszichés nyomással késztette a szálláskeresőket mihamarabbi foglalásra.

A Versenyhivatal 2018-ban indított versenyfelügyeleti eljárásának eredményeként három vonatkozásban találta jogsértőnek az oldalon folytatott kereskedelmi gyakorlatot:

  1. A GVH szerint a szolgáltatást hirdető televíziós és internetes reklámokban a vállalkozás különösen hangsúlyozta a szálláshelyek „ingyenes lemondhatóságát”. A hivatal vizsgálata szerint viszont a fogyasztók valójában ezt a lehetőséget számos szálláshely esetében csak időben korlátozottan vehették igénybe, továbbá magasabb árat is fizettek, mint ugyanazért a szállásért „ingyenes lemondás” nélkül, azaz az ingyenesség árát beépítették az érintett szállás díjába.

  2. A Booking honlapján és mobilalkalmazásában elérhető szálláshely-ajánlatokkal összefüggésben a szálláskeresési és -foglalási folyamat minden egyes lépésénél figyelemfelhívó (feltűnő színű, betűméretű vagy egyéb kiemeléssel megjelenített) sürgető tájékoztatásokat tett közzé (pl. „Még 32-en nézik”; „Egyvalaki épp azt fontolgatja, hogy ezen a szálláson foglal”, „Nagyon keresett! Az elmúlt 24 órában 17-szer foglaltak itt” stb.), amelyek a GVH szerint azt a látszatot keltik a fogyasztó számára, hogy az általa is keresett szálláshely nagy népszerűségnek örvend, és korlátozottan elérhető. Ez a gyakorlat a hivatal szerint pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas, és megzavarja a fogyasztó döntéshozatali folyamatát. "A hasonló üzenetek tudat alatt is olyan érzelmeket, félelmet váltanak ki a fogyasztókból, hogy ha nem foglalják le mielőbb a szálláshelyet, lemaradhatnak róla - a szakirodalom által FOMO 1 hatásként leírt jelenség -. Mindez torzítja a fogyasztó ügyleti döntését" - írja a GVH.

  3. Továbbá a GVH szerint a vállalkozás nem az elvárható szakmai gondossággal járt el a magyarországi szállásadók ajánlatainak megjelenítésekor a Széchenyi Pihenőkártya kiemelt fizetési eszközként való feltüntetésekor. A fogyasztók ugyanis nem valamennyi, a SZÉP Kártyát elfogadó szálláshely esetében észlelhették azonos módon és helyen ezen fizetési mód elérhetőségét, ami szintén torzíthatta döntésüket.

A GVH – figyelembe véve a vállalkozás jogsértéssel érintett, magyar foglalások utáni jutalékbevételét - 2,5 milliárdos összegű versenyfelügyeleti bírságot szabott ki.

A bírság kiszabása mellett az első két pontban határidő kitűzésével el is tiltotta a vállalkozást a további jogsértéstől.


A GVH erre vonatkozó határozata megtekinthető a következő linkre kattintva: https://gvh.hu/dontesek/versenyhivatali_dontesek/dontesek_2018/vj-172018110

Ti hol szoktatok szállást foglalni? Ti is tapasztaltatok hasonlót, amikor éppen szállást kerestetek a Bookingon?


(forrás: gvh.hu, index.hu)

0 megtekintés
0